Olika effektiva typer av knäböj

squats

Olika effektiva typer av knäböj

Knäböj – squats – har tagit världen med storm! Världen runt ser vi dedikerade kvinnor och män som gör knäböj i parker, på motionsspåren, hemma i köket och vart de nu än befinner sig. Det är just det som är charmen med knäböj; du kan få in dina dagliga squats hur enkelt som helst och det finns ingen ursäkt till att inte göra det. Allt du behöver är att böja på knäna. Och vad får du ut av det? Starka ben och en stark rumpa.

Vi kan variera våra knäböj för att belasta kroppen lite olika och för att det gör träningen roligare också. Det viktiga är att inte låta knäna passera tårna, så böj djupt och puta ordentligt med rumpan! Den vanligaste varianten är air squat som man kan göra med utsträckta armar eller med knutna händer framför sig. En air squat gör man bara med sin kroppsvikt och därför behöver man inte ha några vikter i detta fall.

Med en back squat har man en stång högt upp på ryggen. Här är det viktigt att man har en perfekt hållning och fokuserar på att aktivera magmusklerna, ryggen och rumpan. Axlarna ska vara på plats bakom öronen utan att man spänner sig över axlarna eller nacken. Håll blicken rakt framåt och fokusera på att sticka ut rumpan långt ut och gå ner så djupt du kan.

Vi installerade ett system för bevattning av trädgården i morse så nu när det blir riktigt varmt ute kan vi ställa oss framför vattenspridaren och göra våra squats efter morgonens löprunda!