Categories
Uncategorized

Motivation till träning

Motivation till träning

Att träna ska vara något som man tycker är roligt, som man ser fram emot att göra. I och med att vi alla är olika kan det vara svårt att hitta en träningsform som alla tycker är kul. Istället gäller det att det som du tycker är roligt. Bara för att en viss person älskar att lyfta vikter på gymmet betyder inte det att du gör det – istället kanske du älskar att köra paddel, springa eller åka längd, och vice versa. 

Något som alla däremot har gemensamt med träningen, oavsett vilken träningsform man tycker om, är motivationen. Det är nämligen denna som styr både om träningen blir av, hur den känns och vad resultatet av den blir. Om motivationen till träning är nere på botten kan det kanske vara dags för en paus, eller så är det dags för byte av träningsform. Motivationen behöver dock inte kan vara på topp exakt hela tiden, utan precis som med annat i livet krävs det dippar för att du ska få uppleva topparna. 

Gör det som passar dig 

Vad motivation innebär är också olika, vilket man inte får glömma. Det finns dock vissa saker som verkar funka bättre än andra när det kommer till att just hitta, återfå och upprätthålla den. Många tycker att nya träningskläder är en motivation till att träna. Eller att sätta upp ett mätbart och rimligt mål, antingen för sig själv eller tillsammans med en träningskompis. En tredje sak kan vara quotes och motiverande texter. 

Dessa kan du ha som bakgrund i mobilen, som ett mantra i huvudet eller som posters där du gör egna etiketter och sätter upp någonstans. Det som funkar bäst för dig är det du ska köra på. Försök att tänka på det som motiverar dig när träningen känns tung för att förhoppningsvis få det att kännas lite lättare!