Categories
Uncategorized

Mer energi till träningen med kreatin

Mer energi till träningen med kreatin

Om du har styrketränat ett tag är det stor chans att du har hört talas om kreatin. Det är ett tillskott som fungerar som en energibuffert och hjälper till med muskelbyggandet. Kreatin är ett naturligt ämne som förekommer i kött, vilket innebär att vegetarianer och veganer har ett större behov av att ta kreatin som tillskott.

En människas normala kreatinvärde brukar ligga någonstans mellan 100-110 mmol och genom att ta en dos kreatin dagligen kan man få upp nivåerna till 120-130 mmol. Resultatet är att man har mer energi och kan gå den extra milen när man tränar, så istället för att lyfta ett sidobord i tungt trä kan man kanske lyfta två.

Skämt åsido ökar kreatin din prestationsförmåga på flera olika sätt, speciellt när det gäller träning med hög intensitet, såsom intensiv styrketräning och sprinter i stil med HIIT-träning. Kort sagt, kreatin hjälper dig att träna hårdare så länge du tar tillskottet dagligen. Muskelmassan ökar också med kreatin, men det är oklart hur stor del av denna ökning som består av extra vätska och vad som är muskler. Detta beror på att kreatin binder en del vätska, varav 2/3 lagras i musklerna och resten utanför musklerna på andra ställen i kroppen.

Hur tar man då kreatin? Detta vattenlösliga pulver kan man lätt ha i sin smoothie eller kaffe. Funkar lika bra i blenders och stavmixrar. Oavsett hur du får i dig din dagliga dos av kreatin är kroppen smart nog att distribuera det på bästa sätt möjligt. Det är också billigt att köpa online.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *