Categories
Uncategorized

Kom igång med gymmet

Kom igång med gymmet

Det kan vara lättare att känna sig motiverad att gå till gymmet om våren när paniken inför årets strandbesök börjar krypa sig på. Men vad ska man göra när det är november månad och det är kallt, mörkt och blåsigt där ute när man har avslutat dagens arbete? Då känns det lite motigt ibland och därför behöver man vara lite kreativ och lite tuffare.

Om man bara skulle gå till gymmet när man verkligen kände för det då skulle det inte bli så ofta, därför är det nödvändigt att man utvecklar en viss nivå av disciplin om man faktiskt vill ha en vältränad kropp och uppnå sina mål.

Steg ett är därför följande: spika hur många gympass du vill uppnå i veckan och definiera hur det gympasset ska se ut i form av hur långt det ska vara och vad du ska göra i detalj (vikt, reps, etc.) Sedan får du utveckla en disciplin och se till att du tar dig till gymmet oavsett väder, vind och humör.

Det kanske låter svårt, men det behöver inte vara så svårt. Man tar helt enkelt bort humöret ur ekvationen, så att man istället för att “känna efter” om man ska gå till gymmet eller ej på onsdag bara gör det istället. Tjejerna kan också få lite extra motivation med en välpackad gymväska och necessär med Isadora + makeup/smink.

Ett annat tips är att variera träningen lite med nya aktiviteter, maskiner och rutiner. Varför inte gå med i ett fotbollslag och träna fotboll en gång i veckan? Träning ska leverera resultat, men det är också viktigt att ha kul på vägen dit.

Categories
Uncategorized

Så många kalorier bränner du

Så många kalorier bränner du

Hur mycket förbränner man egentligen när man tränar? Det varierar stort beroende på hur lång man är, hur mycket man väger, hur intensivt man tränar och hur snabbt pulsen slår. Men om man tittar hur många kalorier man förbränner i timmen på ett ungefär om man väger cirka 70 kilo, då ligger löpning (10 km/h), bröstsim, spinning och kampsport högst upp på listan med en kaloriförbrukning på 690 kalorier, 643 kalorier, 630 kalorier och 600 kalorier.

Man bränner också ganska bra när man kör powerwalking! En timmes powerwalking bränner cirka 510 kalorier, så det lönar sig att skynda på stegen ordentligt när man är ute och går. Om man går ner till medeltempo när man är ute och går så bränner man ungefär 330 kalorier i timmen om man väger 70 kilo, vilket också är ganska bra, speciellt om man ser till att man tar minst ett par promenader om dagen.

Det är väldigt bra att börja dagen med en promenad, så istället för att ta sin elcykel till jobbet kan man faktiskt gå istället om det inte är alldeles för långt till jobbet. Elcykel ger å andra sidan också en del motion om man färdas längre sträckor, men kroppen mår otroligt bra av att få promenera så det ska man inte glömma bort.

Om man då cyklar till jobbet och det tar ungefär en halvtimme så förbränner man 155 kalorier om man väger 70 kilo. Men om man tar bilen till jobbet får man kompensera med att gå i en massa trappor istället, som bränner 538 kalorier i halvtimmen.

Categories
Uncategorized

Är krigar dieten något för dig?

Är krigardieten något för dig?

Sverige har fått upp ögonen för krigardieten nu när ABBA:s Benny Andersson har berättat på tv-programmet Skavlan att det är den dieten som håller honom i fin form vid 71-års ålder. Dieten utformades av den israeliska fitnessexperten Ori Hofmekler som gav ut boken “The Warrior Diet” 2001. Metoden går ut på att man fastar hela dagen och bara på kvällen under en tidsperiod på cirka fyra timmar.

Krigardieten har inspirerats av gamla krigarsamhällen som Sparta och det romerska riket. Eftersom man fastar cirka 20 timmar om dygnet aktiveras kroppens sympatiska nervsystem, som också kallas för ”fight or flight” och när man sedan äter blir metabolismen extra stark. Det finns också många andra fördelar med att låta kroppen fasta många timmar om dygnet. Men visst kan det verka som att man har sviktande golv i början.

De flesta som kör krigardieten fastar därmed 20 timmar om dagen och äter under fyra timmar, men det är också många som förenklar det hela genom att bara äta ett mål på kvällen. Det betyder att de förmodligen fastar i 23 timmar och äter i en timme.

Fördelarna med denna diet är att den sägs öka viktminskningen, stödja hjärthälsa, minska inflammation, stabilisera blodsocker och främjar hjärnfunktion. Men man ska tänka på att det är svårare att tillgodose kroppens alla näringsbehov när man begränsar sin kost på detta sätt, vilket gäller de flesta extrema dieterna. Här är det viktigt att vara uppmärksam på vad man får i sig varje dag så att man kan se till att man får i sig alla vitaminer och mineraler för långsiktigt stabil hälsa.