Categories
Uncategorized

Hälsporre, detta gissel!

Hälsporre, detta gissel!

Om du har tränat mycket, framförallt löpning eller stående styrketräning och fått ont i hälen kan det hända att du har haft oturen att drabbas av hälsporre. Om du misstänker hälsporre ska du genast sluta träna och boka ett besök hos en läkare eller naprapat som kan bekräfta dina misstankar. Hälsporre beror på överansträngning och det blir värre och svårare att bli av med om du fortsätter träna med den obehandlad. Själva hälsporren, som har gett namn åt åkomman, är ett benutskott som sitter på undersidan av hälbenet. Hälsporren bildas vid överbelastning under en längre tid, ofta genom gång eller löpning.

Hur blir man av med hälsporre?

När du väl har fått bekräftat att din smärta i hälen beror på hälsporre är det dags att försöka bli av med besvären. Här gäller det att utrusta sig med tålamod, för eftersom hälsporren har byggts upp under lång tid tar det ofta också lång tid att bli besvärsfri. Först och främst ska du alltså vila till smärtan helt är borta. Du kan också hjälpa till genom att ta smärtstillande och antiinflammatoriska läkemedel. De flesta av oss kan ju inte sluta gå helt och hållet, så skaffa bra skor och gärna inlägg till dem som avlastar, dämpar och stödjer hålfoten. Att tejpa foten eller skaffa ett speciellt stöd som vinklar och drar ut foten kan vara en bra investering. För att hålla igång med träningen kan du testa cykling eller simning, som inte belastar foten lika mycket. Gör de inte ont kan du fortsätta, men om du känner av hälen ska du sluta.