Categories
Uncategorized

Hälsporre, detta gissel!

Hälsporre, detta gissel!

Om du har tränat mycket, framförallt löpning eller stående styrketräning och fått ont i hälen kan det hända att du har haft oturen att drabbas av hälsporre. Om du misstänker hälsporre ska du genast sluta träna och boka ett besök hos en läkare eller naprapat som kan bekräfta dina misstankar. Hälsporre beror på överansträngning och det blir värre och svårare att bli av med om du fortsätter träna med den obehandlad. Själva hälsporren, som har gett namn åt åkomman, är ett benutskott som sitter på undersidan av hälbenet. Hälsporren bildas vid överbelastning under en längre tid, ofta genom gång eller löpning.

Hur blir man av med hälsporre?

När du väl har fått bekräftat att din smärta i hälen beror på hälsporre är det dags att försöka bli av med besvären. Här gäller det att utrusta sig med tålamod, för eftersom hälsporren har byggts upp under lång tid tar det ofta också lång tid att bli besvärsfri. Först och främst ska du alltså vila till smärtan helt är borta. Du kan också hjälpa till genom att ta smärtstillande och antiinflammatoriska läkemedel. De flesta av oss kan ju inte sluta gå helt och hållet, så skaffa bra skor och gärna inlägg till dem som avlastar, dämpar och stödjer hålfoten. Att tejpa foten eller skaffa ett speciellt stöd som vinklar och drar ut foten kan vara en bra investering. För att hålla igång med träningen kan du testa cykling eller simning, som inte belastar foten lika mycket. Gör de inte ont kan du fortsätta, men om du känner av hälen ska du sluta.

Categories
Uncategorized

Träna med feber?

Träna med feber?

Känner du dig lite svag och yr? Kanske lite varm och svettig, eller kall och fryser? Det kan hända att du har feber, och då ska du absolut inte träna! Om du tränar med feber kan det hända att infektionen du har i kroppen sprider sig till hjärtat och du får hjärtmuskelinflammation. Alltså: har du feber ska du inte träna. Alls.

Vad beror feber på

Feber är en reaktionen i kroppen som visar på att du har fått något slags virus eller bakterier. Om din kroppstemperatur är över 38 grader har du feber, även om människors normaltemperatur varierar. Feber brukar inte vara det enda symptomet, utan det kommer i kombination med andra. När febern stiger känner du dig varm och svettig, och när den sjunker fryser du och kan få feberfrossa. Om du har feber och något av följande symtom ska du söka vård direkt, för det kan vara tecken på farliga sjukdomar: svårt att böja nacken, svårt att andas eller håller på att förlora medvetandet. Även om du har kraftig feberfrossa ska du söka vård direkt.

Behandla feber

Feber i sig är inte farligt, men eftersom det tyder på en infektion i kroppen ska du stanna hemma och ta det lugnt. Drick mycket vatten för att hålla en bra vätskebalans, och ät om du har aptit. Det finns febernedsättande läkemedel som kan lindra besvären om du mår väldigt dåligt. Att minska febern under några timmar kan hjälpa dig att få i dig lite näring om du har tappat aptiten av febern.

Categories
Uncategorized

Ta din smoothie till nästa nivå

Ta din smoothie till nästa nivå

Det är enkelt att göra en smoothie som är god och tillfredsställande, som ett gott mellanmål med lite sötma och lite vitaminkick, men när man tränar behöver man mer än så. Med kosttillskott och viktiga pulver kan man få ut mycket mer av sin tid på gymmet. Detta brukar delas upp i tre kategorier: energigivande, muskelökning och återhämtning. Nummer ett och nummer tre är grundläggande – man måste ha energi för att orka träna och kroppen måste alltid återhämta sig. Muskelökning är också relevant för många, både kvinnor och män.

MCT-olja är en oerhört nyttig olja som kan användas för att bygga på energinivåerna, främja viktminskning och förbättra hälsan rent generellt genom att även ge hjärnan bränsle, reducera uppbyggnaden av mjölksyra, med mera. Det är ett väldigt bra tillskott till din smoothie både före och efter träningen, men om du ska välja så är det före träningen du får ut mest av MCT-oljan, som utvinns ur 100% kallpressad kokosnötsolja. Perfekt i blenders och mixers.

För att bygga muskler är både proteinpulver och aminosyror väldigt viktigt. Värm upp vatten i en vattenkokare i glas eller gör en kall shake om du föredrar det. Om du tränar mycket gäller det att göra lite research för att se hur många gram protein du bör äta per dag. Dessa pulver går lätt att blanda i en shake att ha med på gymmet, vilket leder oss till nästa kategori: återhämtning. Under träningen bryts musklerna ner så vi behöver återhämta oss för att faktiskt bygga upp nya muskler. Satsa på protein, kolhydrater och antiinflammatoriska näringsämnen som minskar på inflammation.