Categories
Uncategorized

Träna med astma

En vanlig missuppfattning är att det inte går att träna hårt om man har astma. Inget kan vara mer felaktigt. Däremot behöver du som har astma vara medveten om det, och se till att ge dig själv de bästa möjliga förutsättningarna när du tränar.

Andnöd eller astma kan bero av flera olika saker, och därför finns det olika behandlingar. Fundera över vid vilka situationer din andnöd uppstår, och hur allvarlig du skulle säga att den är.

Ansträngningsastma

Om du får astma vid ansträngning kallas det ansträngningsastma. Det är ett problem som är någorlunda lätt att hantera. Se till att du har luftrörsvidgande medicin i närheten när du tränar, om du skulle få problem.

Du kan också använda någon form av förebyggande läkemedel innan du ska träna. På så sätt kan du undvika eller åtminstone minska dina besvär.

Akut astmaanfall

Om du skulle råka ut för ett akut astmaanfall med svår andnöd är det viktigt att du försöker hålla dig lugn även om det är svårt. Har du luftrörsvidgande medicin hjälper den ofta snabbt. Sitt ner, lossa på åtsittande kläder och drick lite vatten. Skulle anfallet inte gå över på några minuter kan du behöva åka till akuten och få hjälp.

Utred dina besvär hos en läkare

Om du känner av andnöd, antingen vid träning eller vid andra tillfällen, kan du boka en tid hos läkare för att göra en astmautredning. Det kan vara klokt att få din astma diagnosticerad för att kunna få en medicinering som är individuellt anpassad till din kropp och din livssituation.

Categories
Uncategorized

Varva med lite lyx

Vi vet att du är extremt bra på att ge allt du har på gymmet och vi respekterar all den tid och energi du ägnar åt att hålla dig i extremt bra form. Även om vi har svårt att ta en paus av och till och låta musklerna hämta sig, så är det viktigt att balansera träningen med vila för att ge kroppen det den behöver. Kom ihåg att koppla av ibland med massage, pool och god mat – och gör det gärna i klass på ett spa hotell med riktigt bra behandlingar och välutbildad personal. Sparesor kan man göra med grupper, familjen, helt solo eller som par, beroende på vilken typ av upplevelse man är ute efter.

När det gäller massage är deep tissue (djup vävnad) som gäller om man verkligen vill gå in på djupet och lösa upp alla spänningar i både muskler och bindväv. Massöser och massörer som är experter inom detta område vet precis hur man ska gå djupt in utan barmhärtighet och verkligen lösa upp allting, även de mest envisa spänningarna och knutarna. Det är givetvis inte behagligt, men väldigt effektivt. Egentligen är det missvisande att prata om “avslappnande massage” för i själva verket kan det göra riktigt ont, men efter smärtan kommer belöningen i form av en hälsosammare kropp.

På spa har de också bastu och pooler och horisontella duschar som bidrar till kroppens välmående och uppmjukande av både vävnad och muskler. Efter en helgs lyx är man redo att återvända till gymmet ännu mer fit och full av kraft.

Categories
Uncategorized

Glöm inte att tänka på kosten

En utmaning som vi alla måste hantera är det faktum att det bara finns ett begränsat antal timmar i veckan. För att komma i form – och stanna i form – är det därför väldigt viktigt att man har ett regelbundet schema att hålla sig till. Det är så man kan försäkra att man får in tillräckligt många timmar på gymmet i veckan, samtidigt som man har tid och energi över till jobb, familj och vänner.

För att bli en av de bästa och ständigt vara på topp behöver man alltså hantera sin kost på ett effektivt sätt. Tillskott och protein av bästa kvalitet är en av hörnstenarna i kosten, men det är också viktigt att lagar mat hemma med bra ingredienser för att fylla kroppen med allt den behöver för att prestera optimalt. Glöm halvfabrikat och billiga take aways om du vill vara fit, för all sådan mat är fullproppad med dåliga fetter och dåliga ingredienser som drar ner på energin snarare än att bidra med något positivt.

Det kan kännas överväldigande men det behöver inte vara så svårt – planera in en storhandling i veckan och ha en permanent inköpslista. Fyll kylen och frysen och skafferiet en gång i veckan, så slipper du tänka mer på det. Sedan kan man toppa det med ett besök på en schysst restaurang i Jönköping då och då när man inte har tid att laga mat hemma och för att det är ett kul sätt att umgås på. Det gäller att skämma bort sig lite ibland också. Hitta en balans som funkar bra för dig.

Categories
Uncategorized

Förbered dig för framgång

En av nycklarna till framgång är att packa rätt till gymmet. Det kanske låter helt uppenbart och onödigt att skriva om, men i verkligheten är dåliga förberedelser ett stort hinder som sätter käpparna i hjulen för många. Det ska gå av sig självt, som per automatik: när du är klar på jobbet för dagen så ska du åka raka vägen till gymmet med träningsväskan i handen, fullpackad med allt du behöver för optimal prestation. I den väskan ska du ha kläderna, handduken, necessären, näringen och vätskan du behöver från start till slut.

Alla träningsväskor är individuella eftersom vi alla har våra personliga behov. Om du har astma så behöver du ha din astma medicin, om du har problem med torra ögon så är det ögondroppar som gäller. Se till att ha allt redo så minskar du risken för att du ställer in träningen och ökar istället chansen för att det blir ett grymt träningspass.

Själva väskan spelar också roll. Köp en träningsväska som har alla fickor och all plats du behöver. Tänk på att väskan ska gå att tvätta snabbt och enkelt i tvättmaskin och att det är ett stort plus om den torkar snabbt, är luftig och inte luktar illa efter ett par gympass. När du har din perfekta gymväska så är det ingenting som kan stoppa dig från att köra så hårt du vill, precis när du vill. Som vi sa så kommer det att gå per automatik och det är då du uppnår dina mål.