Categories
Uncategorized

Komma igång med träningen efter graviditeten

En graviditet sätter sina spår på kroppen. Magmuskler som delas och fysik som helt enkelt inte är vad den var innan graviditeten. Hur gör man då för att komma igång och för att hitta sina muskler igen? Till och börja med är det viktigt att ge kroppen ordentligt med tid att läka oavsett hur barnet förlöstes. De sex till åtta första veckorna räcker det med promenader som gör att kroppen återhämtar sig och man börjar så smått att hitta tillbaka till muskulaturen i magen och liknande.

Ammar man sitt barn ska man inte heller direkt börja med och banta hårt. Kroppen behöver näring och tid för att ställa om sig. När man ammar ska man också komma ihåg att dricka extra mycket vätska. Kroppen behöver minst en liter extra om dagen eftersom att det går mycket vätska också till barnet.

Efter det har gått visst antal veckor går det att sakta komma igång med träningen igen. Även om man vill lyfta tungt direkt kommer det behövas små övningar där man sakta bygger upp styrkan i kroppen igen. Har man möjlighet och anlita en personlig tränare kan det vara skönt och få extra stöd och hjälp. Det som är viktigast är och hela tiden lyssna på sin egen kropp och låta den återhämta sig i lagom takt. Att försöka skynda på träningen och pressa sig för mycket kommer bara att slå tillbaka på kroppen. Låt det ta tid och bli stark på rätt sätt istället.